Rok 2017/2018

Czerwiec

 

~~~~~~~~~~~~~~~~~

Maj

 

~~~~~~~~~~~~~~~~~

Kwiecień

 

“Szanuj zdrowie jak je masz, bo o różne bzdury dbasz”

W ramach wielu działań mających na celu promowanie zdrowego stylu życia uczniowie klasy VII przygotowali inscenizację pt. „Szanuj zdrowie”. W zabawny sposób pokazali, jak ważny jest ruch, zdrowe odżywianie. Mogliśmy się dowiedzieć dlaczego Pani Zdrowie jest smutna, Duch jest bardzo słaby, Śnieżka padła jak nieżywa i czemu ząb rozbolał czarownicę.

Agata Florek

GALERIA ZDJĘĆ: “SZANUJ ZDROWIE”

~~~~~~~~~~~~~~~~~

 

 

 

 

 

 

 

 

SMACZNIE, ZDROWO, KOLOROWO…

 

                       

18 kwietnia 2018 r. w Szkole Podstawowej w Łętowem odbyły się warsztaty kulinarne. Zajęcia zostały przeprowadzone w ramach projektu:

„Co jeść, aby być zdrowym”

               Głównym celem zajęć było dostarczenie dzieciom wiedzy z zakresu teoretycznych i praktycznych umiejętności planowania oraz przygotowywania posiłków zgodnie z obowiązującymi normami żywieniowymi. W warsztatach wzięli udział uczniowie z wszystkich klas. Każda klasa miała przydzielone zadanie:

-klasy I-III wykonywały kanapki wiosenne,

-klasa IV wykonała sałatkę owocową,

-klasa V wykonała sałatkę warzywną,

-klasa VII wykonała koktajl owocowy.

               W tym dniu uczniowie przynieśli do szkoły niezbędne produkty do wykonania zadań. W trakcie przygotowania potraw uczniowie dbali o higienę i bezpieczeństwo. Zwracano również uwagę na to, aby potrawy zawierały mało soli, cukru i tłuszczu. Po wykonaniu potraw dzieci zgromadziły się przy wspólnym stole, gdzie miały okazję spróbować jak smakują sałatki, kanapki, koktajle w wykonaniu ich kolegów.

Dziękujemy wszystkim rodzicom za zaangażowanie w promowanie zdrowego odżywiania i wspieranie tak ważnej sprawy, jaką jest zdrowe odżywianie.

Jolanta Franczak

Agnieszka Dorczak

GALERIA ZDJĘĆ: SMACZNIE, ZDROWO, KOLOROWO, …

~~~~~~~~~~~~~~~~~

„Zdrowe i piękne zęby masz, bo zawsze o nie dbasz.”

           W naszej szkole uczniowie klasy pierwszej wzięli udział w niecodziennej lekcji na temat: Zdrowia i higieny jamy ustnej. W role nauczycielek wcieliły się ich starsze koleżanki z klasy siódmej: Aleksandra Kołodziej, Marta Jania, Patrycja Smoter oraz Katarzyna Jania. Wydarzenie to,  zaakcentowało obchodzony niedawno Światowy Dzień Zdrowia Jamy Ustnej.

           Uczennice przygotowały i przeprowadziły zajęcia, których celem było przekazanie informacji na temat higieny jamy ustnej, zasad prawidłowego mycia zębów oraz znaczenia wizyt u stomatologa.

          W trakcie lekcji dzieci aktywnie uczestniczyły w pogadance, odpowiadały na pytania i rozwiązywały zagadki. Z zainteresowaniem obejrzały przygotowaną przez koleżanki prezentację multimedialną. Na koniec zajęć zostały wykonane plakaty obrazujące, że rodzaj spożywanych pokarmów ma wpływ na zdrowie zębów.  Wszyscy uczniowie, za pracę na lekcji otrzymali Dyplom „Zdrowego ząbka”.

Agnieszka Dorczak

GALERIA ZDJĘĆ: ZDROWIE I HIGIENA JAMY USTNEJ

~~~~~~~~~~~~~~~~~

Marzec

 

 

Happening na temat zdrowia w wykonaniu uczniów klasy VII

Uczniowie naszej szkoły podobnie jak w latach ubiegłych również w tym roku  uczestniczą w szeregu akcji promujących zdrowie.

Były już plakaty, piramida zdrowia, spotkanie z dietetykiem, MasterChef Junior, owocowe Andrzejki.
Miesiąc marzec  zdominowany został przez klasę VII, która realizując podczas lekcji plastyki  temat związany z happeningiem przygotowała 2 akcje promujące zdrowie. Uczniowie chcieli zaskoczyć swoich kolegów i koleżanki. Ich wystąpienia do samego końca utrzymane były w tajemnicy.

I tak pierwsza akcja rozegrała się podczas przerwy śniadaniowej w stołówce szkolnej. Uczniowie z różnych grup wiekowych  nie kryli zaskoczenia, ale jak przyznali była to miła niespodzianka. Czteroosobowa grupa z klasy VII przygotowała  owocowe szaszłyki, transparent na temat owoców, a sami uczniowie  wystąpili w roli ulubionych owoców.  Kolejna grupa  z klasy VII swoją akcję umiejscowiła na korytarzu szkolnym. Uczniowie przygotowali zdrową przekąskę, wykorzystali wykonaną podczas zajęć biologii piramidę zdrowia, oraz transparent. W tle można było słyszeć piosenkę na temat witamin. Również ta akcja była niespodzianką.

Uczniowie nie tylko zrealizowali  przewidziany w programie nauczania klasy VII  temat, ale przezwyciężyli również własne słabości.  Należy przyznać, że  wszyscy byli przejęci nową rolą.

Mamy nadzieję, że dzięki takim akcjom wszyscy uczniowie zapamiętają jak ważną rolę odgrywają owoce i warzywa w naszym  codziennym życiu!

Klasie VII dziękujemy za przygotowanie happeningów, za zaangażowanie  i determinację w promowaniu właściwych postaw i nawyków żywieniowych!

Monika Zięba

GALERIA ZDJĘĆ: HAPPENING NA TEMAT ZDROWIA

~~~~~~~~~~~~~~~~~

Twórcze kreacje uczennic klasy VII

ZDJĘCIE WYKONAŁA ALEKSANDRA KOŁODZIEJ.

 

ZDJĘCIE WYKONAŁA PATRYCJA SMOTER.

 

GALERIA ZDJĘĆ: TWÓRCZE KREACJE UCZENNIC KLASY VII

~~~~~~~~~~~~~~~~~

Luty

“MasterChef Junior”

W minionym tygodniu trzecioklasiści po raz kolejny wcielili się w rolę małych kucharzy i jak sami stwierdzili urządziliśmy w naszej klasie namiastkę lubianego przez dzieci programu „MasterChef Junior”. Tematem przewodnim znów były owoce i warzywa, do spożywania których staramy się wszystkich zachęcać w każdej sytuacji.

Tym razem inspiracją do tego rodzaju zajęć była tematyka związana z urządzaniem przyjęcia urodzinowego oraz poznawanie egzotycznych przypraw. Najpierw uczniowie mieli za zadanie wymyślić urodzinowe menu zawierające dania z owoców i warzyw oraz przedstawienie go w formie plastycznej. (Efekty pracy uczniów można obejrzeć na naszej gazetce klasowej). Następnego dnia każdy samodzielnie wykonał sałatkę warzywno-owocową według własnego pomysłu oraz  zaprezentował ją w klasie. Na koniec nastąpił najprzyjemniejszy i długo oczekiwany moment – degustacja!

Chcielibyśmy, aby wszyscy nasi koledzy pamiętali, że przy każdej okazji można się zdrowo i smacznie odżywiać.

Agnieszka Górni

GALERIA ZDJĘĆ: “MasterChef Junior”

~~~~~~~~~~~~~~~~~

Listopad

           

W dniu 15 listopada 2017 naszą szkołę odwiedziła pani dietetyk Alicja Gałka. Pani dietetyk przedstawiła piramidę zdrowego odżywiania, uwzględniając jakie produkty muszą znaleźć się  na poszczególnych jej poziomach. Wyjaśniła, że prawidłowe odżywianie jest konieczne nie tylko dlatego, aby zapobiec chorobom, ale i dlatego, a żeby umożliwić wyzwolenie wszystkich potencjalnych sił biologicznych organizmu, co jest warunkiem prawidłowego rozwoju fizycznego i umysłowego oraz wytworzenie należytej odporności na niekorzystne działanie czynników środowiskowych.

         Uczniowie dowiedzieli się, że najlepiej jeść 5 razy dziennie w równych odstępach czasowych, ale małe porcje. W menu należy  zaplanować dużo surowych i lekko podgotowanych warzyw, a także owoce. Ograniczyć tłuszcze nasycone (głównie pochodzenia zwierzęcego), a więc podawać mniej mięsa, wędlin i tłustych serów, a więcej ryb i chudego drobiu. Do przyrządzania potraw używać olei roślinnych lub oliwy, do smarowania pieczywa wartościowych odżywczo miękkich margaryn, bez szkodliwych izomerów trans. Ograniczyć słodycze i sól. 

Należy pamiętać, że najważniejszym posiłkiem w ciągu dniu jest pierwsze śniadanie, nie zapominaj też o zabraniu do szkoły drugiego śniadanie, które jest równie ważne. W ciągu dnia zjedz ciepły posiłek, nie zapominając o surówce. Objadanie się na noc jest niezdrowe. Dlatego ważne jest, aby ostatni posiłek był  przed snem był niskokaloryczny i lekkostrawny. Powinno się go zjadać najpóźniej dwie godziny przed położeniem się do łóżka.

Prawidłowe żywienie dzieci polega na dostarczaniu w codziennej diecie,
w odpowiednich proporcjach, różnorodnych produktów z 5 grup:

  • mięso, drób, ryby
  • mleko i przetwory mleczne
  • warzywa i owoce
  • produkty zbożowe
  • tłuszcze roślinne
  1. Z produktów mlecznych wybieraj te bez dodatku cukru.
  2. Postaw na chude mięsa i wędliny. Unikaj pasztetów, boczku, kiełbasy. Nie podawaj dziecku mięsa smażonego – zastąp je gotowanym, duszonym, pieczonym.
  3. Przynajmniej raz w tygodniu podawaj ryby, najlepiej morskie (zawierają korzystne dla zdrowia tłuszcze omega-3, jod i selen).
  4. Do każdego posiłku podawaj warzywa, przede wszystkim surowe.
  5. Z produktów węglowodanowych wybieraj razowe pieczywo, grube kasze, soczewicę, fasolę, groch.
  6. Do surówek i sałatek dodawaj oleje roślinne lub oliwę, gdyż zawierają cenne nienasycone kwasy tłuszczowe oraz ułatwiają przyswajanie witamin A, D, E, K, które są rozpuszczalne w tłuszczach.
  7. Ogranicz – tylko do specjalnych okazji – słodycze, cukier, soki i słodzone napoje gazowane. Dostarczają one przede wszystkim dużo kalorii.
  8. Nie musisz ograniczać ilości tłuszczów w diecie, ale dla zdrowia, profilaktycznie używaj przede wszystkim tłuszczów roślinnych.

        Uczniowie mogli zadawać pytania, na które pani dietetyk udzieliła wyczerpujących odpowiedzi.

Jolanta Franczak

Agnieszka Dorczak

GALERIA ZDJĘĆ: SPOTKANIE Z DIETETYKIEM

~~~~~~~~~~~~~~~~~

~~~~~~~~~~~~~~~~~